TERVEYSKAUPAT
  • Etusivu
  • Tietoa liitosta
    • Jäseneksi liittyminen
    • Työnvälitys
    • Yhteystiedot
  • Jäsenmyymälät
  • Koulutus
  • Blogi ja media

Puhelinmyynnin ja netin tilausansat tiensä päässä

20/11/2015

Comments

 
Picture
”Puhelin soi. Puhelinmyyjä kertoo tarjouksista, joista en voi kieltäytyä. En todellakaan. Puhelun jälkeen jää epävarma olo siitä, tilasinko jotain vain en. Muutaman päivän päästä posti tuo D-vitamiinitabletteja ja ilmoituksen sitä, että olen tästä lähtien näiden tablettien kestotilaaja. Alkaa kaduttamaan. Yritän tavoitella yritystä ja perua tilauksen. Asiakaspalvelu ei vastaa. Yritän seuraavana päivänä uudelleen. Ei vastausta. Kuukauden päästä uusi erä ja lasku. Asiakaspalvelu ei vastaa. Taas uudet tabletit ja ensimmäinen maksumuistutus. Uudet tabletit, lasku, 2. maksumuistutus. Epätoivo. Lopuksi alkaa taistelu perintäyhtiön kanssa. ” Tämä fiktio on ollut tosielämän draamaa lukuisten suomalaisten kohdalla.
 
Kerron myös tosielämän esimerkin. Liiton toimistoon tuli pari vuotta sitten puhelu nuorelta naiselta, joka soittaa vanhempiensa luota. Nuori nainen oli huomannut vanhempiensa keittiössä kaapin, joka pursusi täysin samanlaisia avaamattomia vitamiinipaketteja. Nainen oli kysynyt äidiltään, että miksi näin. Äiti oli sanonut, että puhelinmyynnistä ostettuja tuotteita ei saa peruttua. Vanhemmat olivat maksaneet kiltisti jokaisen laskun, vaikka eivät käytä tuotteita. Pyydän naishenkilöä olemaan yhteydessä kuluttajaviranomaisiin, sillä liitolla ei ole yhteyttä näihin puhelinmyyntiyrityksiin. Lohdutan sanoen, että kuluttajalla on Suomessa vahva kuluttajan suoja ja puhelinmyyntiyrityksen toiminta kuulostaa epäasialliselta.
 
Nyt näyttää siltä, että nämä kuluttajia piinaavat tilausansat ovat tulemassa tiensä päähän. Kuluttajaviranomaiselle on tullut runsaasti yhteydenottoja, joissa kuluttajat ovat kertoneet näistä puhelinmyyntiin ja nettitilauksiin liittyvistä epäkohdista. Kuluttaja-asiamies on kuluvana vuonna puuttunut vahvasti tilausansoihin liittyvään aiheettomaan perintään sekä tehostanut markkinoinnin valvontaa tilausansojen tunnistamiseksi ja poiskitkemiseksi.
 
Kuluttaja-asiamies sai juuri jo toisen merkittävän voittonsa tilausansaoikeudenkäynnissä. Näissä tapauksissa puhelinmyyntiyritys oli saanut kuluttajat näytepakkauksen avulla kestotilaajiksi. Tilauksia ei päässyt peruttamaan asiakaspalvelun toimimattomuuden vuoksi. Lopuksi puhelinmyyntiyritys myi laskut perintätoimistolle, joka ryhtyi perimään saatavia kuluttajilta.
 
Kuluttajalla on lain ja sopimusehtojen mukaan 14 vuorokautta aikaa peruuttaa puhelinmyynnissä tehty tilaus. Kuluttajien kertomuksien mukaan yrityksen asiakaspalvelunumerosta ei kuitenkaan vastattu lukuisista yrityksistä huolimatta. Peruutuksia varten ei ollut muita yhteystietoja kuin asiakaspalvelunumero.
 
Käräjäoikeus piti myös tuoreessa oikeustapauksessa kuluttajan ja todistajien kertomusta asiakaspalvelun puutteista uskottavana. Käräjäoikeus katsoi, että toimiva asiakaspalvelu oli ollut keskeinen edellytys kyseisen kuluttajan tilaukselle ja että siihen liittyvät puutteet olivat olleet yrityksen olennainen sopimusrikkomus, joka oikeutti sopimuksen purkuun. Yritys velvoitettiin korvaamaan kuluttajan oikeudenkäyntikulut.
 
Tilausansajutuissa on ollut mm. partateriä, kosmetiikkaa, sukkia, alusvaatteita ja ravintolisiä.
 
”Kuluttaja-asiamies on kuluvana vuonna puuttunut tiukasti tilausansoihin liittyvään perintään ja avustanut oikeudessa kymmeniä kuluttajia. Tähän mennessä kuluttaja-asiamies on voittanut kaikki jutut. Kuluttaja-asiamies pyrkii ennakkopäätösten avulla ratkaisemaan samankaltaiset tuhannet velkomusasiat. Kuluttaja-asiamiehellä on valmiudet jatkaa laajamittaisesti kuluttajien avustamista oikeudessa tilausansa-asioissa.” kertoo kuluttaja- ja kilpailuvirasto tiedotteessaan.
 
Tilausansojen vastaisesta työstään ja tuloksista oikeudessa kuluttaja-asiamies kertoo lokakuisessa teemauutiskirjeessä 5/2015. 
 
 
Mika Rönkkö, toiminnanjohtaja
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto
Comments

    Mika Rönkkö

    Toiminnanjohtaja
    Suomen Terveystuote-kauppiaiden Liitto ry.

    Blogitekstit Mika Rönkkö ja vieraskynällä muitakin kirjoittajia.

    Archives

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    June 2021
    April 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    September 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    January 2018
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    June 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    June 2015
    May 2015

    Categories

    All

    RSS Feed

Suomen Terveystuote-kauppiaiden Liitto ry
Eteläranta 10
​00130 Helsinki
Noin 160 jäsenmyymälää palvelee kuluttajia 
ympäri Suomen
Koulutetut ammattilaiset auttavat terveysasioissa henkilökohtaisesti
Jäsenmyymälöiden verkkokaupat palvelevat kellon ympäri
Jo vuodesta 1967 edistämässä terveellisiä elämäntapoja