TERVEYSKAUPAT
  • Etusivu
  • Tietoa liitosta
    • Jäseneksi liittyminen
    • Työnvälitys
    • Yhteystiedot
  • Jäsenmyymälät
  • Koulutus
  • Blogi ja media

Terveyskaupan trendit

22/11/2016

Comments

 
Picture
​”Tämän päivän valinnat rakentavat tulevaisuuden todellisuutta”, todetaan Sitran megatrendit 2016 julkaisussa. Tämä toteamus on helppo allekirjoittaa myös terveyskaupan osalta. Suomen yli 300 luontaistuote- ja terveyskauppaa ovat hyvä terveystrendien ja -ilmiöiden kristallipallo. Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto selvitti, millaisia valintoja kuluttaja tällä hetkellä tekee asioidessaan terveystuotealan erikoiskaupassa.
 
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto lähetti syyskuun lopussa jäsenmyymälöilleen trendikyselyn. Liitto tiedusteli, mitkä ovat tällä hetkellä suosittuja ravintolisiä tai niiden ainesosia, rohdoksia, tuoteryhmiä tai käyttöalueita. Lisäksi pyydettiin luontaistuotealan ammattilaisten näkemyksiä tulevaisuuden trendeistä. Vastauksia tuli monipuolisesti kaikista terveyskaupan ketjuista ja myymälöistä eri puolelta Suomea.
 
Suomalaiset ahkeria ravintolisien käyttäjiä
Taustatietona ensin muutamia lukuja ravintolisien käytöstä yleisesti. Terve-Median selvityksen mukaan jo vuonna 2012 yli 80 prosenttia suomalaisista ilmoitti käyttävänsä jotain vitamiini- ja hivenainevalmisteita. TNS Gallupin vuonna 2013 tekemän selvityksen mukaan 62 prosenttia suomalaisista on joskus käyttänyt luontais- ja terveystuotteita. Finravinto 2012 -tutkimuksen mukaan suomalaisistamiehistä 43 prosenttia ja naisista 64 prosenttia käytti jotakin ravintolisää.
 
Erilaiset käyttäjämäärätiedot näissä tutkimuksissa vaihtelevat nähtävästi siksi, että vastaaja käsittää termit ravintolisä, terveystuote tai luontaistuote eri tavalla. Lisäksi kysymysten muotoilu poikkeaa eri kyselyissä toisistaan. Luontaistuotteiden tai ravintolisien kyselytutkimuksista voisi kuitenkin vetää sellaisen johtopäätöksen ja arvion, että noin 60% suomalaisista on vuoden aikana käyttänyt jotain ravintolisää ja reilu 30% käyttää ravintolisiä kuukausittain.
 
Pääsääntöisesti kuluttaja käyttää ravintolisiä täydentämään ravitsemusta, yleisen terveydentilan edistämiseen, sairauden tai vaivan hoitoon, flunssaan tai flunssan ehkäisyyn tai väsymyksen torjuntaan tai mielialan kohentamiseen (TNS Gallup 2013).
 
Tämän päivän trendit terveyskaupassa
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton (syyskuu 2016) tekemän selvityksen mukaan suosittuja ravintolisien käyttöalueita ovat tällä hetkellä
- vatsan ja suoliston terveyteen liittyvät valmisteet (mm. probiootit, entsyymit ja kuidut)
- nivelten, luuston ja lihasten hyvinvointiin tarkoitetut tuotteet (mm. kollageeni, MSM ja magnesium)
- kauneuteen liittyvät, kuten ihon ja hiusten terveyteen liittyvät valmisteet 
Esille nousivat myös kilpirauhasvaivat, eturauhasongelmat, stressi/jaksaminen, immuunipuolustus, lasten ylivilkkaus ja diabetes, joihin kuluttajat hakevat itsehoidollisia ja ravitsemuksellisia tukihoitoja. Kuluttajien kiinnostus terveysteknologiasta näkyy ns. biohakkerointi-teeman nousuna ja erilaisten mittauspalveluiden (mm. luuntiheys, verenpaine, kolesteroli, B12- vitamiini, D-vitamiini) yleistymisenä terveyskaupassa.
 
Erilaiset ruokavaliot (vegaani, gluteeniton, maidoton) kiinnostavat myös kuluttajaa. Lisäksi proteiinin kulutuksen lisääntyminen on näkynyt muun muassa kasviproteiinivalmisteiden menekin kasvussa. Kasvis- ja vegaaniruokavalio kiinnostavat ja tämä näkyy mm. papupastojen, vegaanisten valmisruokien ja erilaisten siementen/pähkinöiden kysynnän nousuna. Tämä on nähtävästi jatkoa superfood-buumille.
 
Yksittäisiä ravintolisien ainesosia nousi trendikyselyssä esiin runsaasti. Näiden perusteella voi todeta, että D-vitamiinin suosiolle ei näy loppua. Vitamiinivalmisteiden joukossa kiinnostusta herättävät tällä hetkellä myös mm. B12-, K2- ja Q10. Kivennäisaineissa mm. sinkki ja magnesium. Rasvahappovalmisteissa mm. kookosöljy ja MCT-öljy.
 
Superfood-buumi näkyy edelleen terveyskaupassa ja kuluttajat hakevat smootheihin funktionaalisia ainesosia ja tuotteita. Tällaisia voivat olla mm. kasviöljyt, havupuu-uutejuoma, kuivatut marjajauheet ja pakuri.
 
Luonnonkosmetiikan nousua on uumoiltu jo pitkään ja nyt ennusmerkit ovat jälleen vahvoja.
Luonnonkosmetiikkahyllyssä kiinnostusta on herättäneet uutena mm. hiusvedet ja -öljyt ihoöljyjen rinnalla sekä värikosmetiikka. Luonnonkosmetiikan nousu näkyy myös ihoon liittyvien ravintolisien kiinnostuksen nousuna mm. kollageeni ja biotiini, joita on ihon kunnolle suunnatuissa valmisteissa.
 
Fytoterapian uusi tuleminen
Yksi mielenkiintoisimmista nousevista trendeistä on fytoterapeuttisten eli kasvilääkintään liittyvien tuotteiden suosion kasvu. Veikkaisin, että tämäkin on heijastuma superfoodbuumista, joka on tuonut vanhoja tuttuja rohdoskasveja uudelleen kuluttajien arkeen. Fytoterapeuttisten tuotteiden kiinnostukseen vaikuttaa myös nähtävästi yleisesti luomun ja luonnontuotteiden, kuten marjojen ja villiyrttien suosion kasvu. Suomalaiset ovat jo pitkään hoitaneet erilaisia pieniä vaivoja kasveilla ja erilaisilla rohdoksilla. Nyt flunssakautenakin monen lääkekaapista varmasti löytyy särkylääkkeiden ja vitamiinien lisäksi joitain rohdoksia (kuten punahattua, eteerisiä öljyjä höyryhengitykseen tai ruokakaapista yrttiteetä).
 
Nyt rohdoskasvien ja luonnontuotteiden rinnalle on nousemassa myös lääkinnälliset mausteet, muun muassa kurkuma, valkosipuli, inkivääri ja kaneli. Voidaankin hyvällä syyllä puhua jo modernista kasvilääkinnästä, jossa huomioidaan ja yhdistetään kasvien ravitsemukselliset, fysiologiset ja farmakologiset ominaisuudet samalla kertaa.
 
Tulevaisuuden trendit terveyskaupassa
Kuluttajien mielenliikkeitä ja kiinnostuksen kohteita on usein vaikea ennustaa. Terveyskaupan osalta tässä kuitenkin parhaiten varmasti onnistuvat ne henkilöt, jotka päivittäin kohtaavat myymälässä kuluttajan ja keskustelevat terveyden ja hyvinvoinnin asioista ihmisten kanssa henkilökohtaisesti. Terveyskaupan myyjät, luontaistuoteneuvojat, fytonomit sekä muut terveyskaupan ammattilaiset kohtaavat päivittäin juuri ne henkilöt, jotka päätöksillään tekevät tulevaisuuden trendit.
 
Näyttää siltä, että kuluttaja tulee yhä enemmän kiinnittämään huomioita tuotteiden luonnonmukaisuuteen, puhtauteen, lisäaineettomuuteen ja imeytyvyyteen. Ravintolisien käyttöalueissa ei ole odotettavissa järin suuria muutoksia. Muisti, kilpirauhanen, stressi, suolisto, nivelet ja vastustuskyky toistuivat terveyskauppojen arvioissa. Ravintolisissä perinteisten uutteiden, kapseleiden ja tablettien rinnalle uumoillaan yhä vahvemmin myös erilaisia suihkemuotoisia annostustapoja.  Olisi myös ihme, jos luonnonkosmetiikan nousu ei jatkuisi, sillä se tuli myös useasti esiin.
 
Terveyskaupat uskovat tulevaisuuteen. Ravintolisien käyttö on noussut tasaisesti ja myös taloudellisesti tiukkoina aikoina terveyskaupat ovat usein pärjänneet keskimääräin paremmin kuin kaupan ala yleensä. Tämä johtuu siitä, että terveys ja hyvinvointi on trendinä vahvistunut edelleen ja kuluttajat vaativat yhä enemmän henkilökohtaista opastusta tuotteiden valinnassa ja käytössä. Terveystuotealan ammattilaisille uumoillaan vahvistuvaa roolia myös sote-keskustelun myöstä, kun yhteiskunnassa keskustellaan hyvinvoinnista ja terveyden edistämisestä. Terveyskaupat ovat tehneet työtä terveyden edistämisen ja ihmisten hyvinvoinnin parissa jo yli puoli vuosisataa. Ihmiset ovat vuosi vuodelta yhä kiinnostuneempia ottamaan itse vastuuta omasta terveydestään.
 
Yhteiskunnalta säästyisikin pitkä sentti, jos ihmisiä yhä enemmän kannustettaisiin huolehtimaan omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan. Sairauksien hoito on edullisempaa, kun sen aloittaa jo terveenä.  
 
Mika Rönkkö, toiminnanjohtaja
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto
Comments

    Mika Rönkkö

    Toiminnanjohtaja
    Suomen Terveystuote-kauppiaiden Liitto ry.

    Blogitekstit Mika Rönkkö ja vieraskynällä muitakin kirjoittajia.

    Archives

    January 2023
    October 2022
    September 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    June 2021
    April 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    September 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    January 2018
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    June 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    June 2015
    May 2015

    Categories

    All

    RSS Feed

Suomen Terveystuote-kauppiaiden Liitto ry
Eteläranta 10
​00130 Helsinki
Noin 160 jäsenmyymälää palvelee kuluttajia 
ympäri Suomen
Koulutetut ammattilaiset auttavat terveysasioissa henkilökohtaisesti
Jäsenmyymälöiden verkkokaupat palvelevat kellon ympäri
Jo vuodesta 1967 edistämässä terveellisiä elämäntapoja