TNS Gallup kyseli pari vuotta sitten lähes 1000 suomalaiselta ravintolisien käytöstä, mielikuvista, asenteista ja ostopaikoista. Tässä muutamia poimintoja siitä, miksi kuluttaja valitsee juuri terveyskaupan ravintolisien ostopaikakseen.
Yleisesti voi aluksi todeta, että ravintolisiä ja erilaisia luontaistuotteita on käyttänyt 62 % suomalaisista. Ravinnon täydentämiseen valmisteita käyttää 76 %, yleisen terveydentilan edistämiseen 50 % ja sairauden tai vaivan hoitoon 45 % käyttäjistä. Flunssan hoitoon tai ehkäisyyn ravintolisiä tai luontaistuotteita käyttää 27 % käyttäjistä ja 25 % kertoo torjuvansa niillä väsymystä tai kohottavan mielialaa.
Naisilla käytössä painottuu ruokavalion täydentäminen, kun taas nuoret miehet käyttävät ravintolisiä fyysisen suorituskyvyn nostamiseen. Varttuneemmat ihmiset ilmoittavat luonnollisesti syyksi useasti erilaiset ikääntymiseen liittyvät vaivat kuten nivel,- sydän- ja verisuoniongelmat.
Suomessa on reilu 300 luontaistuote- ja terveyskauppaa, jotka sijaitsevat keskustan kivijalassa tai ostoskeskuksissa. Näiden ravintolisien ja muiden luontaistuotteiden erikoiskauppojen sijoittuminen on vuosikymmenien aikana vakiintunut näihin kauppapaikkoihin ympäri Suomen. Kuluttaja löytää niihin normaalien ostosreissujensa tai muun liikkumisensa yhteydessä.
Terveyskaupan asiakkaina ovat erityisesti 45-54 vuotiaat naiset sekä yli 65 vuotiaat miehet. Nämä ilmoittavat olevansa kiinnostuneita terveydestään ja siksi päätyneet käyttämään ravintolisiä.
Terveyskauppaan liitetään mielikuvia hyvästä valikoimasta, laadukkaista tuotteita ja ystävällisestä palvelusta. Terveyskauppa valitaan siksi, että sieltä saadaan henkilökohtaista asiakaspalvelua ja neuvontaa. Valintaperusteista nousevat esille myös myyjien ammattitaito. Lisäksi terveyskaupan asiakkaat kokevat, että heillä on mahdollisuus puhua terveyskaupassa luontevasti omista terveyteen liittyvistä asioistaan.
Ravintolisien käyttäjistä on tehty erilaisia kuluttajasegmenttejä ja näistä varsinkin yksi ovat hyvin mielenkiintoinen ja terveyskaupassakin tuttu asiakasryhmä. Kyse on ns. luontaistuotefaneista, jotka käyttävät hyvin aktiivisesti ravintolisiä ja erilaisia luontaistuotteita. Luontaistuotefani käyttää näitä tuotteita pääasiassa täydentääkseen ruokavaliota esim. vitamiinivalmisteilla ja oman terveydentilansa kohentamiseen. Faneista 70 % on kertonut käyttäneensä ravintolisiä 1 kuukauden aikana. Näistä luontaistuotefaneista voi muodostaa myös ns. luontaistuotteiden heavy user-ryhmän, jotka käyttävät ravintolisiä lähes päivittäin. Luontaistuotefanin mielestä luontaistuotteet ovat nykyaikainen ja kehittyvä ala. He mieluummin käyttävät luontaistuotteita kuin lääkkeitä erilaisten vaivojen hoitoon. Luontaistuotefaneista 72 % on naisia.
Ravintolisien tutkimus on lisääntynyt viimeisten vuosikymmenien aikana valtavasti. Kuluttajatutkimuksista käy kuitenkin ilmi, että kuluttajat kaipaavat lisää tietoa ravintolisien vaikutuksista ja hyödyistä. Tutkimustieto innostaisi varsinkin epäilijöitä kokeilemaan ravintolisiä. Myös terveydenhoidon henkilökunnan ja lääkärien suositukset vakuuttaisivat kokeilemaan, jos ravintolisiä ei ole tullut juuri käytettyä. Useat myös kertovat, että omalle kohdalle sattuva sairaus tai muutokset terveydentilassa voisivat saada kokeilemaan ravintolisiä.
Terveyskaupan näkökulmasta näissä kuluttajatutkimuksissa korostuvat kuluttajien tarve henkilökohtaiseen palveluun ja neuvontaan. Valintaperusteissa nousevat korkealle myös terveyskaupan henkilökunnan ammattitaito ja asiakaspalvelussa saatava tieto ravintolisistä. Lisäksi terveyskaupan asiakkaat arvostavat sitä, että myyjän kanssa on luontevaa keskustella terveysasioista ja tuotevaihtoehdoista. Myös terveyskauppojen sijaintia ja laajaa sekä laadukasta tuotevalikoimaan pidetään valintaperusteina.
Ravintolisien kuluttajatutkimukset vahvistavat sen, että kuluttajat arvostavat terveyskaupoissa juuri niitä ominaisuuksia, joita terveyskaupat ovat myös pyrkineet systemaattisesti kehittämään ja huomiomaan omassa toiminnassaan.
Vastauksena otsikon kysymykseen. Koulutus, ammattitaito, henkilökohtainen palvelu ja valikoima. Siksi.
Mika Rönkkö, toiminnanjohtaja
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto