TERVEYSKAUPAT
  • Etusivu
  • Tietoa liitosta
    • Jäseneksi liittyminen
    • Työnvälitys
    • Yhteystiedot
  • Jäsenmyymälät
  • Koulutus
  • Blogi ja media

Ravintolisät terveyskaupasta. Miksi?

6/10/2016

Comments

 
Picture
Kuluttajatutkimukset kertovat mielenkiintoisia tietoja terveystietoisista kuluttajista. Niistä muuan muassa selviää, että ravintolisiä käytetään pääsääntöisesti täydentämään ravitsemusta ja erilaisten vaivojen itsehoitoon. Naiset käyttävät ravintolisiä aktiivisemmin kuin miehet. Ravintolisien käyttö on yleistynyt eniten 15-34 vuotiaiden keskuudessa. Terveyskaupan näkövinkkelistä korostuu se, että kuluttajat valitsevat terveyskaupan ravintolisien ostopaikaksi, koska haluavat henkilökohtaista palvelua ja pitävät kivijalkakaupan valikoimaa laajana.
 
TNS Gallup kyseli pari vuotta sitten lähes 1000 suomalaiselta ravintolisien käytöstä, mielikuvista, asenteista ja ostopaikoista. Tässä muutamia poimintoja siitä, miksi kuluttaja valitsee juuri terveyskaupan ravintolisien ostopaikakseen.
 
Yleisesti voi aluksi todeta, että ravintolisiä ja erilaisia luontaistuotteita on käyttänyt 62 % suomalaisista. Ravinnon täydentämiseen valmisteita käyttää 76 %, yleisen terveydentilan edistämiseen 50 % ja sairauden tai vaivan hoitoon 45 % käyttäjistä. Flunssan hoitoon tai ehkäisyyn ravintolisiä tai luontaistuotteita käyttää 27 % käyttäjistä ja 25 % kertoo torjuvansa niillä väsymystä tai kohottavan mielialaa.
 
Naisilla käytössä painottuu ruokavalion täydentäminen, kun taas nuoret miehet käyttävät ravintolisiä fyysisen suorituskyvyn nostamiseen. Varttuneemmat ihmiset ilmoittavat luonnollisesti syyksi useasti erilaiset ikääntymiseen liittyvät vaivat kuten nivel,- sydän- ja verisuoniongelmat.
 
Suomessa on reilu 300 luontaistuote- ja terveyskauppaa, jotka sijaitsevat keskustan kivijalassa tai ostoskeskuksissa. Näiden ravintolisien ja muiden luontaistuotteiden erikoiskauppojen sijoittuminen on vuosikymmenien aikana vakiintunut näihin kauppapaikkoihin ympäri Suomen. Kuluttaja löytää niihin normaalien ostosreissujensa tai muun liikkumisensa yhteydessä.
 
Terveyskaupan asiakkaina ovat erityisesti 45-54 vuotiaat naiset sekä yli 65 vuotiaat miehet. Nämä ilmoittavat olevansa kiinnostuneita terveydestään ja siksi päätyneet käyttämään ravintolisiä.
 
Terveyskauppaan liitetään mielikuvia hyvästä valikoimasta, laadukkaista tuotteita ja ystävällisestä palvelusta. Terveyskauppa valitaan siksi, että sieltä saadaan henkilökohtaista asiakaspalvelua ja neuvontaa. Valintaperusteista nousevat esille myös myyjien ammattitaito. Lisäksi terveyskaupan asiakkaat kokevat, että heillä on mahdollisuus puhua terveyskaupassa luontevasti omista terveyteen liittyvistä asioistaan.
 
Ravintolisien käyttäjistä on tehty erilaisia kuluttajasegmenttejä ja näistä varsinkin yksi ovat hyvin mielenkiintoinen ja terveyskaupassakin tuttu asiakasryhmä. Kyse on ns. luontaistuotefaneista, jotka käyttävät hyvin aktiivisesti ravintolisiä ja erilaisia luontaistuotteita. Luontaistuotefani käyttää näitä tuotteita pääasiassa täydentääkseen ruokavaliota esim. vitamiinivalmisteilla ja oman terveydentilansa kohentamiseen. Faneista 70 % on kertonut käyttäneensä ravintolisiä 1 kuukauden aikana. Näistä luontaistuotefaneista voi muodostaa myös ns. luontaistuotteiden heavy user-ryhmän, jotka käyttävät ravintolisiä lähes päivittäin. Luontaistuotefanin mielestä luontaistuotteet ovat nykyaikainen ja kehittyvä ala. He mieluummin käyttävät luontaistuotteita kuin lääkkeitä erilaisten vaivojen hoitoon. Luontaistuotefaneista 72 % on naisia.
 
Ravintolisien tutkimus on lisääntynyt viimeisten vuosikymmenien aikana valtavasti. Kuluttajatutkimuksista käy kuitenkin ilmi, että kuluttajat kaipaavat lisää tietoa ravintolisien vaikutuksista ja hyödyistä. Tutkimustieto innostaisi varsinkin epäilijöitä kokeilemaan ravintolisiä. Myös terveydenhoidon henkilökunnan ja lääkärien suositukset vakuuttaisivat kokeilemaan, jos ravintolisiä ei ole tullut juuri käytettyä. Useat myös kertovat, että omalle kohdalle sattuva sairaus tai muutokset terveydentilassa voisivat saada kokeilemaan ravintolisiä.
 
Terveyskaupan näkökulmasta näissä kuluttajatutkimuksissa korostuvat kuluttajien tarve henkilökohtaiseen palveluun ja neuvontaan. Valintaperusteissa nousevat korkealle myös terveyskaupan henkilökunnan ammattitaito ja asiakaspalvelussa saatava tieto ravintolisistä. Lisäksi terveyskaupan asiakkaat arvostavat sitä, että myyjän kanssa on luontevaa keskustella terveysasioista ja tuotevaihtoehdoista. Myös terveyskauppojen sijaintia ja laajaa sekä laadukasta tuotevalikoimaan pidetään valintaperusteina.
 
Ravintolisien kuluttajatutkimukset vahvistavat sen, että kuluttajat arvostavat terveyskaupoissa juuri niitä ominaisuuksia, joita terveyskaupat ovat myös pyrkineet systemaattisesti kehittämään ja huomiomaan omassa toiminnassaan.

Vastauksena otsikon kysymykseen. Koulutus, ammattitaito, henkilökohtainen palvelu ja valikoima. Siksi.


Mika Rönkkö, toiminnanjohtaja
​Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto
Comments

    Mika Rönkkö

    Toiminnanjohtaja
    Suomen Terveystuote-kauppiaiden Liitto ry.

    Blogitekstit Mika Rönkkö ja vieraskynällä muitakin kirjoittajia.

    Archives

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    June 2021
    April 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    September 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    January 2018
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    June 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    June 2015
    May 2015

    Categories

    All

    RSS Feed

Suomen Terveystuote-kauppiaiden Liitto ry
Eteläranta 10
​00130 Helsinki
Noin 160 jäsenmyymälää palvelee kuluttajia 
ympäri Suomen
Koulutetut ammattilaiset auttavat terveysasioissa henkilökohtaisesti
Jäsenmyymälöiden verkkokaupat palvelevat kellon ympäri
Jo vuodesta 1967 edistämässä terveellisiä elämäntapoja