Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto lähetti syyskuun lopussa jäsenmyymälöilleen trendikyselyn. Liitto tiedusteli, mitkä ovat tällä hetkellä suosittuja ravintolisiä tai niiden ainesosia, rohdoksia, tuoteryhmiä tai käyttöalueita. Lisäksi pyydettiin luontaistuotealan ammattilaisten näkemyksiä tulevaisuuden trendeistä. Vastauksia tuli monipuolisesti kaikista terveyskaupan ketjuista ja myymälöistä eri puolelta Suomea.
Suomalaiset ahkeria ravintolisien käyttäjiä
Taustatietona ensin muutamia lukuja ravintolisien käytöstä yleisesti. Terve-Median selvityksen mukaan jo vuonna 2012 yli 80 prosenttia suomalaisista ilmoitti käyttävänsä jotain vitamiini- ja hivenainevalmisteita. TNS Gallupin vuonna 2013 tekemän selvityksen mukaan 62 prosenttia suomalaisista on joskus käyttänyt luontais- ja terveystuotteita. Finravinto 2012 -tutkimuksen mukaan suomalaisistamiehistä 43 prosenttia ja naisista 64 prosenttia käytti jotakin ravintolisää.
Erilaiset käyttäjämäärätiedot näissä tutkimuksissa vaihtelevat nähtävästi siksi, että vastaaja käsittää termit ravintolisä, terveystuote tai luontaistuote eri tavalla. Lisäksi kysymysten muotoilu poikkeaa eri kyselyissä toisistaan. Luontaistuotteiden tai ravintolisien kyselytutkimuksista voisi kuitenkin vetää sellaisen johtopäätöksen ja arvion, että noin 60% suomalaisista on vuoden aikana käyttänyt jotain ravintolisää ja reilu 30% käyttää ravintolisiä kuukausittain.
Pääsääntöisesti kuluttaja käyttää ravintolisiä täydentämään ravitsemusta, yleisen terveydentilan edistämiseen, sairauden tai vaivan hoitoon, flunssaan tai flunssan ehkäisyyn tai väsymyksen torjuntaan tai mielialan kohentamiseen (TNS Gallup 2013).
Tämän päivän trendit terveyskaupassa
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton (syyskuu 2016) tekemän selvityksen mukaan suosittuja ravintolisien käyttöalueita ovat tällä hetkellä
- vatsan ja suoliston terveyteen liittyvät valmisteet (mm. probiootit, entsyymit ja kuidut)
- nivelten, luuston ja lihasten hyvinvointiin tarkoitetut tuotteet (mm. kollageeni, MSM ja magnesium)
- kauneuteen liittyvät, kuten ihon ja hiusten terveyteen liittyvät valmisteet
Esille nousivat myös kilpirauhasvaivat, eturauhasongelmat, stressi/jaksaminen, immuunipuolustus, lasten ylivilkkaus ja diabetes, joihin kuluttajat hakevat itsehoidollisia ja ravitsemuksellisia tukihoitoja. Kuluttajien kiinnostus terveysteknologiasta näkyy ns. biohakkerointi-teeman nousuna ja erilaisten mittauspalveluiden (mm. luuntiheys, verenpaine, kolesteroli, B12- vitamiini, D-vitamiini) yleistymisenä terveyskaupassa.
Erilaiset ruokavaliot (vegaani, gluteeniton, maidoton) kiinnostavat myös kuluttajaa. Lisäksi proteiinin kulutuksen lisääntyminen on näkynyt muun muassa kasviproteiinivalmisteiden menekin kasvussa. Kasvis- ja vegaaniruokavalio kiinnostavat ja tämä näkyy mm. papupastojen, vegaanisten valmisruokien ja erilaisten siementen/pähkinöiden kysynnän nousuna. Tämä on nähtävästi jatkoa superfood-buumille.
Yksittäisiä ravintolisien ainesosia nousi trendikyselyssä esiin runsaasti. Näiden perusteella voi todeta, että D-vitamiinin suosiolle ei näy loppua. Vitamiinivalmisteiden joukossa kiinnostusta herättävät tällä hetkellä myös mm. B12-, K2- ja Q10. Kivennäisaineissa mm. sinkki ja magnesium. Rasvahappovalmisteissa mm. kookosöljy ja MCT-öljy.
Superfood-buumi näkyy edelleen terveyskaupassa ja kuluttajat hakevat smootheihin funktionaalisia ainesosia ja tuotteita. Tällaisia voivat olla mm. kasviöljyt, havupuu-uutejuoma, kuivatut marjajauheet ja pakuri.
Luonnonkosmetiikan nousua on uumoiltu jo pitkään ja nyt ennusmerkit ovat jälleen vahvoja.
Luonnonkosmetiikkahyllyssä kiinnostusta on herättäneet uutena mm. hiusvedet ja -öljyt ihoöljyjen rinnalla sekä värikosmetiikka. Luonnonkosmetiikan nousu näkyy myös ihoon liittyvien ravintolisien kiinnostuksen nousuna mm. kollageeni ja biotiini, joita on ihon kunnolle suunnatuissa valmisteissa.
Fytoterapian uusi tuleminen
Yksi mielenkiintoisimmista nousevista trendeistä on fytoterapeuttisten eli kasvilääkintään liittyvien tuotteiden suosion kasvu. Veikkaisin, että tämäkin on heijastuma superfoodbuumista, joka on tuonut vanhoja tuttuja rohdoskasveja uudelleen kuluttajien arkeen. Fytoterapeuttisten tuotteiden kiinnostukseen vaikuttaa myös nähtävästi yleisesti luomun ja luonnontuotteiden, kuten marjojen ja villiyrttien suosion kasvu. Suomalaiset ovat jo pitkään hoitaneet erilaisia pieniä vaivoja kasveilla ja erilaisilla rohdoksilla. Nyt flunssakautenakin monen lääkekaapista varmasti löytyy särkylääkkeiden ja vitamiinien lisäksi joitain rohdoksia (kuten punahattua, eteerisiä öljyjä höyryhengitykseen tai ruokakaapista yrttiteetä).
Nyt rohdoskasvien ja luonnontuotteiden rinnalle on nousemassa myös lääkinnälliset mausteet, muun muassa kurkuma, valkosipuli, inkivääri ja kaneli. Voidaankin hyvällä syyllä puhua jo modernista kasvilääkinnästä, jossa huomioidaan ja yhdistetään kasvien ravitsemukselliset, fysiologiset ja farmakologiset ominaisuudet samalla kertaa.
Tulevaisuuden trendit terveyskaupassa
Kuluttajien mielenliikkeitä ja kiinnostuksen kohteita on usein vaikea ennustaa. Terveyskaupan osalta tässä kuitenkin parhaiten varmasti onnistuvat ne henkilöt, jotka päivittäin kohtaavat myymälässä kuluttajan ja keskustelevat terveyden ja hyvinvoinnin asioista ihmisten kanssa henkilökohtaisesti. Terveyskaupan myyjät, luontaistuoteneuvojat, fytonomit sekä muut terveyskaupan ammattilaiset kohtaavat päivittäin juuri ne henkilöt, jotka päätöksillään tekevät tulevaisuuden trendit.
Näyttää siltä, että kuluttaja tulee yhä enemmän kiinnittämään huomioita tuotteiden luonnonmukaisuuteen, puhtauteen, lisäaineettomuuteen ja imeytyvyyteen. Ravintolisien käyttöalueissa ei ole odotettavissa järin suuria muutoksia. Muisti, kilpirauhanen, stressi, suolisto, nivelet ja vastustuskyky toistuivat terveyskauppojen arvioissa. Ravintolisissä perinteisten uutteiden, kapseleiden ja tablettien rinnalle uumoillaan yhä vahvemmin myös erilaisia suihkemuotoisia annostustapoja. Olisi myös ihme, jos luonnonkosmetiikan nousu ei jatkuisi, sillä se tuli myös useasti esiin.
Terveyskaupat uskovat tulevaisuuteen. Ravintolisien käyttö on noussut tasaisesti ja myös taloudellisesti tiukkoina aikoina terveyskaupat ovat usein pärjänneet keskimääräin paremmin kuin kaupan ala yleensä. Tämä johtuu siitä, että terveys ja hyvinvointi on trendinä vahvistunut edelleen ja kuluttajat vaativat yhä enemmän henkilökohtaista opastusta tuotteiden valinnassa ja käytössä. Terveystuotealan ammattilaisille uumoillaan vahvistuvaa roolia myös sote-keskustelun myöstä, kun yhteiskunnassa keskustellaan hyvinvoinnista ja terveyden edistämisestä. Terveyskaupat ovat tehneet työtä terveyden edistämisen ja ihmisten hyvinvoinnin parissa jo yli puoli vuosisataa. Ihmiset ovat vuosi vuodelta yhä kiinnostuneempia ottamaan itse vastuuta omasta terveydestään.
Yhteiskunnalta säästyisikin pitkä sentti, jos ihmisiä yhä enemmän kannustettaisiin huolehtimaan omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan. Sairauksien hoito on edullisempaa, kun sen aloittaa jo terveenä.
Mika Rönkkö, toiminnanjohtaja
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto