Kerron myös tosielämän esimerkin. Liiton toimistoon tuli pari vuotta sitten puhelu nuorelta naiselta, joka soittaa vanhempiensa luota. Nuori nainen oli huomannut vanhempiensa keittiössä kaapin, joka pursusi täysin samanlaisia avaamattomia vitamiinipaketteja. Nainen oli kysynyt äidiltään, että miksi näin. Äiti oli sanonut, että puhelinmyynnistä ostettuja tuotteita ei saa peruttua. Vanhemmat olivat maksaneet kiltisti jokaisen laskun, vaikka eivät käytä tuotteita. Pyydän naishenkilöä olemaan yhteydessä kuluttajaviranomaisiin, sillä liitolla ei ole yhteyttä näihin puhelinmyyntiyrityksiin. Lohdutan sanoen, että kuluttajalla on Suomessa vahva kuluttajan suoja ja puhelinmyyntiyrityksen toiminta kuulostaa epäasialliselta.
Nyt näyttää siltä, että nämä kuluttajia piinaavat tilausansat ovat tulemassa tiensä päähän. Kuluttajaviranomaiselle on tullut runsaasti yhteydenottoja, joissa kuluttajat ovat kertoneet näistä puhelinmyyntiin ja nettitilauksiin liittyvistä epäkohdista. Kuluttaja-asiamies on kuluvana vuonna puuttunut vahvasti tilausansoihin liittyvään aiheettomaan perintään sekä tehostanut markkinoinnin valvontaa tilausansojen tunnistamiseksi ja poiskitkemiseksi.
Kuluttaja-asiamies sai juuri jo toisen merkittävän voittonsa tilausansaoikeudenkäynnissä. Näissä tapauksissa puhelinmyyntiyritys oli saanut kuluttajat näytepakkauksen avulla kestotilaajiksi. Tilauksia ei päässyt peruttamaan asiakaspalvelun toimimattomuuden vuoksi. Lopuksi puhelinmyyntiyritys myi laskut perintätoimistolle, joka ryhtyi perimään saatavia kuluttajilta.
Kuluttajalla on lain ja sopimusehtojen mukaan 14 vuorokautta aikaa peruuttaa puhelinmyynnissä tehty tilaus. Kuluttajien kertomuksien mukaan yrityksen asiakaspalvelunumerosta ei kuitenkaan vastattu lukuisista yrityksistä huolimatta. Peruutuksia varten ei ollut muita yhteystietoja kuin asiakaspalvelunumero.
Käräjäoikeus piti myös tuoreessa oikeustapauksessa kuluttajan ja todistajien kertomusta asiakaspalvelun puutteista uskottavana. Käräjäoikeus katsoi, että toimiva asiakaspalvelu oli ollut keskeinen edellytys kyseisen kuluttajan tilaukselle ja että siihen liittyvät puutteet olivat olleet yrityksen olennainen sopimusrikkomus, joka oikeutti sopimuksen purkuun. Yritys velvoitettiin korvaamaan kuluttajan oikeudenkäyntikulut.
Tilausansajutuissa on ollut mm. partateriä, kosmetiikkaa, sukkia, alusvaatteita ja ravintolisiä.
”Kuluttaja-asiamies on kuluvana vuonna puuttunut tiukasti tilausansoihin liittyvään perintään ja avustanut oikeudessa kymmeniä kuluttajia. Tähän mennessä kuluttaja-asiamies on voittanut kaikki jutut. Kuluttaja-asiamies pyrkii ennakkopäätösten avulla ratkaisemaan samankaltaiset tuhannet velkomusasiat. Kuluttaja-asiamiehellä on valmiudet jatkaa laajamittaisesti kuluttajien avustamista oikeudessa tilausansa-asioissa.” kertoo kuluttaja- ja kilpailuvirasto tiedotteessaan.
Tilausansojen vastaisesta työstään ja tuloksista oikeudessa kuluttaja-asiamies kertoo lokakuisessa teemauutiskirjeessä 5/2015.
Mika Rönkkö, toiminnanjohtaja
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto