Suomalaiset ahkeria ravintolisien käyttäjiä
Taustaksi muutamia lukuja ravintolisien käytön yleisyydestä Suomessa. Finravinto 2012 -tutkimuksen mukaan suomalaisistamiehistä 43 prosenttia ja naisista 64 prosenttia käytti jotakin ravintolisää. Kantar TNS vuonna 2017 tekemän selvityksen mukaan 62 prosenttia suomalaisista on joskus käyttänyt luontais- ja terveystuotteita. Suuri osa heistä (45%) käyttää luontaistuotteita jatkuvasti tukemaan omaa ravitsemusta ja itsehoitoa esim. flunssakautena, unettomuuteen tai työssäjaksamisen parantamiseen.
Tämän päivän trendit terveyskaupassa
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton tekemän kyselyn mukaan suosittuja ravintolisien käyttöalueita ovat tällä hetkellä
- suoliston - ja vatsan terveyteen liittyvät valmisteet (mm. probiootit, entsyymit ja kuidut)
- detox- ja puhdistuskuurit (mm. ph-tasapaino, puhdistavat yrtit)
- ihon, nivelten, luuston ja lihasten hyvinvointiin tarkoitetut tuotteet (mm. kollageeni, MSM ja magnesium)
- flunssakautena korostuvat vastustuskykyä tehostavat valmisteet (mm. punahattu, D-vitamiini ja C-vitamiini)
Esille nousivat myös uni, stressi ja jaksaminen, joihin kuluttajat hakevat itsehoidollisia ja ravitsemuksellisia tukihoitoja terveyskaupasta. Ihmiset ovat kiinnostuneita mittaamaan aktiivisuuttaan ja terveyttään, muutenkin kuin vain verenpainetta, sydämen sykettä tai askelten määrää. Niin sanottu biohakkerointi -teema jatkaa vahvistumistaan. Superfoodit ja smoothiet ovat edelleen vahvoina monen kuluttajan arjessa ja tämä näkyy muun muassa kurkuma-, marjajauhe-, inkivääri- ja pakurituotteiden suosiossa.
Moni kuluttaja on aktiivinen liikkumaan ja käymään esimerkiksi kuntosaleilla. Liikunnan myönteisiä vaikutuksia halutaan tukea mm. urheiluvalmisteilla ja lihasten kuntoa ylläpitää esimerkiksi magnesium- valmisteilla, joiden eri muodot ovat alkaneet kiinnostamaan aikaisempaa enemmän.
Ruokavalioista vegaaniruokavalio on nostanut suosiotaan etenkin nuorilla ja tämä tukee myös kasvisruokavalion yleistymistä. Trendinä näkyy myös lisäaineettomuuden, gluteenittomuuden, sokerittomuuden korostuminen. Voi on päästetty pannasta ja vähäisten kaloreiden sijaan ollaan enemmän kiinnostuneita ruoka-aineiden ravintotiheydestä, laadusta, mausta ja luonnollisuudesta. Proteiinivalmisteiden lähteet ovat monipuolistuneet ja proteiinilisänä voi olla esimerkiksi herne-, riisi- tai jopa sirkkaproteiini.
Mausteina käytettävistä kasveista ollaan maun lisäksi kiinnostuneita niiden lääkinnällisten ominaisuuksien vuoksi. Perinteisten rohdoskasvien ja muiden luonnontuotteiden rinnalle on vahvasti nousemassa lääkinnälliset mausteet, kuten kurkuma, valkosipuli, inkivääri ja kaneli. Kasvilääkintä tulee näin takaisin osin myös ruokapöydän kautta.
Tulevaisuuden trendit terveyskaupassa
Terveyskaupan myyjät, luontaistuoteneuvojat, fytonomit sekä muut terveyskaupan ammattilaiset kohtaavat vuosittain miljoonia kertoja kuluttajia, jotka päätöksillään luovat tulevaisuuden terveystrendit. Kuluttajien mielenliikkeitä voi ennakoida näiden terveysperusteisten asiakaskohtaamisten kautta. Vaikka ravintolisien käyttöalueissa ei ole odotettavissa järin suuria muutoksia, niin maailmalta tulee jatkuvasti erilaisia virtauksia terveyskauppaan. Osa trendeistä saattaa syntyä hyvin suomalaisina ilmiöinä.
Näyttää siltä, että kuluttaja tulee yhä enemmän kiinnittämään huomioita tuotteiden eettisyyteen, luonnonmukaisuuteen, puhtauteen, lisäaineettomuuteen ja imeytyvyyteen. Aivojen kunto, muisti, kilpirauhanen, stressi, uni, jaksaminen, suolisto, nivelet ja vastustuskyky toistuivat terveyskauppojen ammattilaisten tulevaisuuden arvioissa.
Terveyskaupat uskovat, että terveystrendi vahvistuu ja laajenee myös tulevaisuudessa. Ihmiset ovat vuosi vuodelta yhä kiinnostuneempia ottamaan itse vastuuta omasta terveydestään ja panostamaan sairauksien ennaltaehkäisyyn.
Terveystuotealan ammattilaisille voi uumoilla hyvää tulevaisuutta, sillä kuluttajat arvostavat ja vaativat edelleen henkilökohtaista opastusta tuotteiden valinnassa ja käytössä. Kuluttaja hakee terveystietoa monipuolisesti jo ennen terveyskaupassa asioidessaan ja vaikka netti pursuaa terveystietoa, niin ihmiset haluavat sen lisäksi keskustella terveysasioistaan terveyskaupassa ja saada henkilökohtaista palvelua koulutetulta myyjältä.
Terveyskauppa on hyvä paikka hakea tukea oman terveyden vaalimiseen ja saada keinoja elämäntapojen parantamiseksi juuri itselleen sopivalla tavalla.
Mika Rönkkö, toiminnanjohtaja
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto