Luonnontuoteala on kasvuala, joka hyötyy vallitsevasta terveys- ja hyvinvointitrendistä. Ruokatrendit kuten laktoosittomuus, gluteenittomuus, lisätyn sokerin välttäminen, luonnonmukaisuus ja vegaaniruokavalion suosion kasvu edistävät luonnontuotteiden kulutusta. Eniten luonnontuoteyrityksiä on elintarvikealalla ja alkutuotannossa, mutta matkailu- ja hyvinvointi- sekä kosmetiikka-alalla toimivien yritysten määrä on kasvussa. Taloudellinen lama koetteli useita luonnontuotealan yrityksiä, mutta pienen notkahduksen jälkeen useimmilla yrityksillä tulevaisuus näyttää valoisalta. Luonnontuotealan liikevaihto on kasvussa. Luonnontuotealan kokonaisliikevaihdoksi on arvioitu yli 300 miljoonaa euroa. Kasvu tulee sekä kotimaasta että enenevässä määrin viennistä. Luonnontuotealan toimialaryhmissä kemialliset yhdisteet erottuu liikevaihdon kehityksen suhteen edukseen.
Ministeriön luonnontuotealan toimialaraportti sisältää paljon mielenkiintoista tietoa alan tulevaisuuden näkymistä, joista on hyvä olla tietoinen myös terveyskaupassa.
Tässä tiivistettynä katsaus raportin antiin terveyskaupan näkökulmasta.
Elintarvikeala
Pääosa luonnontuotealan yrityksistä toimii elintarvikealalla. Myös ravintolisiä valmistavat yritykset kuuluvat elintarvikesektorille. Elintarvikealalla toimivat yritykset valmistavat esimerkiksi hilloja, mehuja, marjajauheita, kuivattuja sieniä, sienisäilykkeitä, pakastetuotteita ja erilaisia välipalatuotteita. Markkinoille on tullut myös marjapitoisia proteiinijuomia ja ns. maidon korvikkeita, joissa marjoja käytetään kaura-, soija- tai mantelimaidon kanssa. Juomista erityisesti marjapohjaiset alkoholijuomat ovat kasvattaneet suosiotaan viennissä. Lisäksi kysyttyjä ovat olleet yrttimaustetut ginit. Luonnonyrteistä valmistettuja tuotteita ovat teet ja muut yrttijuomat sekä yrttimausteet ja maustesekoitukset. Suomessa yrttejä käytetään harvemmin viinietikoissa, mutta niissä voi olla paitsi yrttejä, myös marjaa. Erikoisluonnontuotteista mahlaa voi ostaa pullotettuna joko sellaisenaan tai maustettuna.
Hyvinvointi- ja kosmetiikka-ala
Luonnontuotteiden käyttö kosmetiikassa lisääntyy, koska luonnonkosmetiikka-ala on voimakkaassa kasvussa. Kosmetiikassa luonnontuotteiden määrä on kuitenkin pieni verrattuna elintarviketeollisuuteen. Luonnontuotteita on käytetty kauneudenhoidossa pitkään, mutta teknologian kehitys, laatujärjestelmien kehittyminen ja terveystrendi ovat avanneet luonnonkasveille uusia käyttötapoja kosmetiikan ainesosana. Marjojen siemenistä uutettuja öljyjä käytetään yleisesti kosmetiikan perusosana. Tuoreita, kuivattuja tai pakastettuja lehtiä voidaan käyttää hauteissa ja kylvyissä sellaisenaan. Pakuria ja varsinkin mahlaa käytetään nykyisin huomattavia määriä luonnonkosmetiikan raaka-aineena. Ihoa hoitaviin tuotteisiin käytetään esimerkiksi kehäkukkaa ja ratamoa, hiuksille taas nokkosta. Luonnonyrttejä käytetään perinteisesti ns. yrttipusseina, joita liotetaan kylpyveteen ja jotka voidaan käyttää uudestaan kuivauksen jälkeen. Turvetta on käytetty hoitotuotteena pitkään. Myös mm. koivutislettä voidaan käyttää hoitotuotteissa. Luonnonkasveja sisältäviä hyvinvointituotteita käytetään myös lemmikeille. Tyypillisimpiä ovat tassuvoiteet sekä erilaiset voiteet ihovaurioille.
Kemialliset yhdisteet
Luonnontuotealalla toimii muutamia yrityksiä, joiden tuotteet perustuvat luonnontuotteiden ainesosien erottamiseen. Lopputuloksena syntyy bioaktiivisia ainesosia lääke-, ravintolisä- ja kosmetiikkateollisuuteen. Yleisimpiä tuotteita ovat marjoista tai muista kasveista valmistetut
kasviöljyt ja -uutteet sekä -jauheet. Puhdistettua pihkaa käytetään mm. ihovaurioiden hoitoon. Marjojen, sienien ja luonnonkasvien arvokkaita ainesosia voidaan eristää ja käyttää mm. lääketeollisuuden raaka-aineena. Monet tutkijat uskovatkin, että luonnonkasvien ainesosilla voidaan tulevaisuudessa korvata keinotekoisia väri- ja säilöntäaineita
Luomu
Luomuluonnontuotteiden kysyntä on kasvussa, kuten lähes kaikkien luomutuotteiden. Kasvua on sekä kotimaan että globaaleilla markkinoilla. Suomessa kysynnän kasvu on ollut viime vuonna yli 14 %, ja muuallakin Euroopassa noin kymmenen prosentin luokkaa. Myös Yhdysvaltain markkinoilla kasvu on yli kymmenen prosentin luokkaa.Suomesta on mahdollista ostaa luomusertifioituna ainakin luonnonmarjoja, pakuria ja mahlaa. Myös sieniä ja luonnonkasveja on mahdollista saada luomulaatuisena, mutta toistaiseksi kaupankäynti niiden osalta on vähäistä.
Terveystuotekaupan trendit 2018 ja kasvunäkymät
Terveystrendi on maailmalla vahva ja se näkyy myös terveystuotekaupassa. Muita näkyviä terveyden ja kuluttamisen trendejä ovat veganismi, luomu, luonnonmukaisuus, viljojen vä hentäminen, ostamisen helppous, kasviperäiset ravintolisät, funktionaalinen ruoka ja probiootit. Suosittua on myös pakkausjätteen vähentäminen ja kierrätys.
Terveyskaupan asiakkaiden kiinnostuksen kohteena ovat myös luonnonkosmetiikan alkuperä- ja etiikkanäkökulmat, biohakkerointi, eri terapiamuotojen suosio ja adaptogeenit. Biohakkerointia tehdään mittaamalla omaa terveydentilaa uusin välinein ja teettämällä esimerkiksi geenitestejä.
Adaptogeeneja eli elinvoimaa lisäävistä kasveista tai sienistä suosittuja ovat esimerkiksi ginseng, Intian ginseng eli ashwagandha sekä Pohjoismaissakin kasvava ruusujuuri. Suosittuja terveyskaupan tuotteita ovat tällä hetkellä kurkuma, inkivääri, pakuri, suihkemuotoinen D-vitamiini ja muutkin suihkeet, kollageeni ja rasvakahvi. Terveyskauppojen edustajat arvioivat marjojen, sienien ja villiyrttien suosion edelleen kasvavan. Kuluttaja arvostaa tuotteiden puhtautta, kotimaisuutta ja eettisyyttä. Yleinen suuntaus on, että terveyskaupan asiakas haluaa vähentää kemikaalikuorman minimiin. Luontaistuotekaupan edustajat arvioivat myös, että koululääketieteen ja CAM-hoitojen integrointi etenee. CAM-hoidot eli luontaishoidot tarkoittavat täydentäviä ja vaihtoehtoisia hoitomuotoja (complementary and alternative medicine).
TEM:n luonnontuotealan tuorein toimialaraportti ja aikaisemmat katsaukset löytyvät TÄSTÄ LINKISTÄ.