TERVEYSKAUPAT
  • Etusivu
  • Tietoa liitosta
    • Jäseneksi liittyminen
    • Työnvälitys
    • Yhteystiedot
  • Jäsenmyymälät
  • Koulutus
  • Blogi ja media

Tieteellisiin tutkimuksiin liittyvät kiellot muuttavat Suomen elintarvikealaa pysyvästi

1/5/2020

Comments

 
Picture
Kohua herättänyt Ruokaviraston tulkinta tieteellisten tutkimuksien jakamisen rajoituksista ja kielloista herättää edelleen epätietoisuutta elintarvikealan toimijoiden piirissä. Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto tiedusteli 9.4. Ruokavirastolta mm. koskeeko tulkinta myös elintarvikealan toimijoiden suullista viestintää ja yrityksien työntekijöitä yksityishenkilöinä. Kyllä koskee, selviää Ruokaviraston 29.4. liitolle lähettämästä viranomaiskirjeestä. (Viranomaiskirje on luettavissa tästä).
 
Viranomaiskirjeestä ilmenee, että elintarvikkeiden markkinointi on valittu yhdeksi kansalliseksi elintarvikkeiden painopisteeksi vuodelle 2020. Viranomaisen tavoitteena on lisätä ja yhtenäistää valvontaa ja näin osaltaan varmistaa elintarvikealan toimijoiden tasavertainen kohtelu.
 
Tieteellisten tutkimusten jakamisen kieltämisestä noussut kohu on nähtävästi ​tullut viranomaiselle yllätyksenä. Nyt maaliskuun lopulla kuntien valvontaan annettua valvontaohjeistusta perustellaan jo vuonna 2011 tehdyllä linjauksella.  
 
Lyhyt selvitystyö osoittaa, että Ruokaviraston (aik. Eviran) 2011 tekemää linjausta ei kuitenkaan ole noudatettu tai valvottu, sillä lähes kaikki suuret suomalaiset elintarvikealan toimijat kertovat edelleen tieteellisistä tutkimuksista, jotka liittyvät heidän valmistamiin elintarvikkeisiin. Tunnetut suuryritykset jakavat tieteellistä tutkimustietoa muun muassa ksylitolin vaikutuksesta lasten korvatulehduksiin, kasvistanolin vaikutuksia astmaatikkojen oireisiin, kalsiumin vaikutusta osteoporoosin ehkäisyyn jne.
 
Kohu Ruokaviraston tulkinnasta nousi huhtikuun 2020 alussa, kun kunnan valvojat vaativat koronaan ja vastustuskykyyn liittyvien vitamiini- ja muiden tutkimuksien sekä lääkärien kirjoittamien artikkeleiden poistamista yrityksien sosiaalisen median kanavista ja nettisivuilta.
 
Tuore viranomaiskirje auttaa osaltaan hahmottamaan tulkinnan vaikutuksia ja tuo esille uusia yllättäviäkin vaikutuksia. Tulkinta tulee nimittäin ulottumaan yksityishenkilöihin saakka ja tulee rajoittamaan varsinkin elintarvikeyritykseen työsuhteessa olevien henkilöiden sananvapautta.
 
Suullinen viestintä
Ruokaviraston (29.4.) kirjeessä todetaan, että tieteellisiin tutkimuksiin liittyvä tulkinta koskee myös suullista viestintää. Käytännössä tämä asettaa hyvin tiukat rajat keskusteluille, joissa elintarvikevalvonnan piirissä oleva toimija kertoo tieteellisistä tutkimuksista. Kaikki lääketieteellisiä tutkimuksia koskevat keskustelut ovat käytännössä kiellettyä.
 
Tulkinnan käytännön vaikutuksia ja laajuutta on vielä vaikea arvioita. Elintarvikevalvojalta voi tiedustella rajoituksista tarkemmin, jos toimii elintarvikkeiden parissa esimerkiksi asiakaspalvelussa, kuluttajaneuvonnassa, kouluttajana tai tutkijana toimien samalla yrityksen edustajana.
 
Koulutustilaisuudet ja seminaarit
Ruokaviraston tulkinta koskee suullista viestintää myös terveydenhuollon ammattilaisille.  Terveydenhuollon ammattilaisille sunnatuissa koulutustilaisuuksissa tai seminaareissa elintarvikealan toimija voi kertoa valmistamistaan, markkinoimistaan tai jakelemistaan elintarvikkeista vain rajallisesti tieteellisistä tutkimuksista. Lääketieteellisiä tutkimuksia ei elintarvikealan toimija todennäköisesti saa näissä seminaareissa käsitellä lainkaan.
 
Yksityishenkilönä toimiminen
Yksityishenkilö voi esittää mielipiteitään ja kokemuksiaan erilaisista tuotteista omissa some-kanavissaan, mutta vain, jos hänellä ei ole minkäänlaista yhteyttä elintarvikealan yritykseen. Siksi yksityisessäkään blogissa tai some-profiilissa ei saa esittää Ruokaviraston tulkinnan vastaisia tietoja henkilö, joka:
 
• On elinkeinonharjoittaja elintarvikealalla
• On työsuhteessa elintarvikealan yrityksessä
• Saa jonkinlaisen korvauksen markkinoinnista elintarvikealan yritykseltä
 
Ruokavirasto kuitenkin toteaa, että elintarvikealan yritystä ei voida kuitenkaan velvoittaa puuttumaan yksityisen henkilön omissa henkilökohtaisissa some-kanavissaan esittämiin mielipiteisiin tai väitteisiin, jos yrityksen ja yksityishenkilön välillä ei ole minkäänlaista toimeksianto- tai työsuhdetta. Muuhun kuin elintarvikealan yritykseen, joka mainostaa sellaisia elintarvikkeita, joita sillä ei itsellään ole myynnissä, suhtaudutaan vastaavasti kuin yksityishenkilöön. Tällainen muun alan yritys on esimerkiksi personal trainer-yrittäjä, joka kertoo some-profiilissaan itse käyttämistään tuotteista, mutta ei myy kyseisiä elintarvikkeita eikä saa minkäänlaista etua tai korvausta niiden suosittelusta.
 
Elintarvikealan toimija vastuussa kuluttajien jakamasta tiedosta
Elintarvikealan toimija on vastuussa kaikissa hallinnoimissaan blogeissa tai some-kanavissa, vaikka ne nimellisesti olisivat yksityishenkilön nimissä tai eivät muuten olisi yhdistettävissä yritykseen esimerkiksi sen vuoksi, että ne eivät ole yrityksen omilla verkkosivuilla.  Elintarvikealan toimijan tulee poistaa lainsäädännön vastaiset tiedot hallinnoimistaan viestintäkanavista, vaikka ne olisivat kuluttajan kertomia.
 
Tieteelliset tutkimukset myynnin edistämistä
Ruokavirasto tulkitsee tieteelliset tutkimukset myynnin edistämiseksi ja lääketieteelliset tutkimukset lääkkeellisiksi väitteiksi. Tämä tulkinta johtaa siihen, että varsinkin uudet tieteelliset tutkimukset käytännössä tulevat poistumaan toimijoiden alan sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä.
 
Nyt kuntien valvonnan kautta jalkautettu, vaikkakin jo vuonna 2011 tehty, linjaus tieteellisten tutkimuksien kielloista ja rajoituksista tulee muuttamaan koko Suomen elintarvikealaa pysyvästi ja erittäin laajasti. Jos toimit elintarvikealalla tai asia muutoin kiinnostaa sinua, niin kannattaa tutustua Ruokaviraston tulkintaan, keskustella ja pohtia sen vaikutuksia omaan yritykseen tai toimenkuvaan.
 
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto jättää vapun jälkeen Ruokaviraston tieteellisiä tutkimuksia koskevasta tulkinnasta kantelun oikeuskanslerille.
 
 
Mika Rönkkö, toiminnanjohtaja
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto
Comments

    Mika Rönkkö

    Toiminnanjohtaja
    Suomen Terveystuote-kauppiaiden Liitto ry.

    Blogitekstit Mika Rönkkö ja vieraskynällä muitakin kirjoittajia.

    Archives

    May 2025
    April 2025
    March 2025
    February 2025
    January 2025
    November 2024
    October 2024
    September 2024
    July 2024
    May 2024
    February 2024
    January 2024
    November 2023
    October 2023
    September 2023
    July 2023
    June 2023
    May 2023
    April 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    October 2022
    September 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    June 2021
    April 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    September 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    January 2018
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    June 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    June 2015
    May 2015

    Categories

    All

    RSS Feed

Suomen Terveystuote-kauppiaiden Liitto ry
Eteläranta 10
​00130 Helsinki
Noin 120 jäsenmyymälää palvelee kuluttajia 
ympäri Suomen
Koulutetut ammattilaiset auttavat terveysasioissa henkilökohtaisesti
Jäsenmyymälöiden verkkokaupat palvelevat kellon ympäri
Jo vuodesta 1967 edistämässä terveellisiä elämäntapoja