Omalla vastuulla-kampanjassa nostetaan esiin muun muassa elintarvikkeet, kuten ravintolisät. Jos ravintolisiä myyvä verkkokauppa kohdistaa markkinointinsa Suomeen, tarjottavien tuotteiden tulee täyttää Suomen elintarvikelainsäädännön vaatimukset. Markkinoinnissa saa käyttää vain hyväksyttyjä väitteitä. Valitettavasti viranomaisvalvonta ei juurikaan pysty puuttumaan ulkomailla toimivien verkkokauppojen markkinointiin, eikä edes varmistumaan siitä, että tuotteet täyttäisivät Suomen lainsäännön vaatimukset. Verkossa laittomia ravintolisiä on mahdoton tunnistaa laillisista. Lisäksi ulkomailta tilattujen tuotteiden pakkausmerkinnät eivät sisällä käyttöohjeita tai ainesosatietoja suomen kielellä.
Yhtenä tuoteryhmänä Omalla vastuulla-kampanjassa mainitaan myös kosmetiikka. EU kieltää tai rajoittaa terveydelle haitallisten ainesosien käyttöä kosmetiikassa. Kaukomailta kosmetiikkaa tilatessa EU:n tai alkuperämaan vaatimukset eivät välttämättä täyty. Tuote saattaa esimerkiksi sisältää meillä kiellettyä ainetta tai jotakin ainetta yli turvallisen pitoisuuden.
Omalla vastuulla -kampanja kannustaa kuluttajaa suureen varovaisuuteen kaukomailta tehtyjen nettitilausten kanssa. Kampanja on tehty tarkoituksella aika shokeeraavaksi, jotta kampanjan viesti menee paremmin perille. Verkko-ostaminen saattaa houkutella halpojen hintojen ja laajan tarjonnan vuoksi, mutta kuten monessa muussakin asiassa, niin hinta kertoo usein jotain myös tuotteen laadusta.
Lisätietoja Omalla vastuulla kampanjasta saa Turvallisuus- ja kemikaaliviraston Tukesin sivuilta.
https://tukes.fi/omallavastuulla
Terveyskaupassa kannamme vastuumme
Terveyskauppa on kaupan alan järjestöjen kautta mukana viranomaisten kanssa toteutettavassa Omalla vastuulla-kampanjassa. Terveyskaupassa kannamme vastuumme myytävänä olevista tuotteista ja huolehdimme siitä, että koulutettu myyjä opastaa sinua oikean tuotteen valinnassa.
Mika Rönkkö, toiminnanjohtaja
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto